Integritet

Privatliv

Piratpartiet vill ge enskilda personer större möjligheter att ha ett privatliv. I detta ligger att ge individen mer kontroll över vilken data som ges till myndigheter och företag. Därför vill vi införa en informationssamtyckeslag, som ger individen rätten att bestämma med vem, när och hur data om den delas.

Att kunna ha ett privatliv innebär att vi ska få leva våra liv utan att vara systematiskt övervakade det skapar en misstro mellan individ och stat vilket skadar det demokratiska systemet. Vi kan inte tillåta att myndigheter samlar in information om våra invånare en masse för att möjligen använda den i ett senare skede. Övervakning får enbart ske när en misstanke existerar och vi kan inte tillåta en stat som misstänker samtliga sina invånare.

Personnummer

Att vi alla har personnummer i Sverige kan tyckas vara något bra, men de är direkt kopplade till tre olika grupper som blir systematiskt diskriminerade i vårt samhälle, skapar underlag för identifiering mellan olika system och är en stor risk vid dataläckor.

I personnumret så identifieras vår ålder, kön och i vissa fall huruvida vi är födda i Sverige eller inte. Samtliga av dessa tre faktorer används för att diskriminera vid olika situationer, framför allt vid anställningar.

Vi anser att varje system borde använda sitt eget system för identifiering och att individen själv ska vara den enda som har full kännedom om vilka identifierande koder som är kopplade till den. På så sätt minskar vi risken att system samkörs utan vår vetskap och när ett system läcker information så minimeras skadan.

Därför anser vi att personnummer borde tas bort. Vi anser att stat, landsting och kommuner oavsett om personnummer är kvar eller inte ska använda egna identifierande koder när de rekryterar personal, som inte identifierar något om individen.

Myndighetskontroll

För att värna vår personliga integritet anser vi att en myndighet bör finnas som har till uppgift att se till att den data som andra myndigheter har samlat in om oss som individer lagras och ges tillgång till på ett säkert och kontrollerat sätt. Den bör även ha i uppgift att se till att det inte sker någon samkörning av olika register mellan myndigheter utan att allmänheten är tydligt informerad om att så sker, och när det är register som inte är utvecklade för att samköras verifiera att samtycke för detta har inhämtats av respektive individ. Denna myndighet ska även vara dit invånare kan vända sig om de anser att det har begåtts brott mot deras personliga integritet.

Datainspektionen skulle kunna fungera som denna myndighet under förutsättning att de får tillräckliga resurser för uppdraget samt mandat att ställa krav på våra myndigheter så att de svagheter som funnits åtgärdas inom rimlig tid. De som är ansvariga för en myndighet ska även vara högsta ansvariga för att dataskydd samt IT-säkerhet kontinuerligt ses över och arbetas med, mäts och utvärderas, för att se till att vi har bästa möjliga skydd för den data som myndigheter behöver för att kunna hantera sitt myndighetsutövande. Detta ansvar ska utsträckas ända upp till regeringsnivå.

Dataminimering

Den största risk vi har gällande register är att de kommer i fel händer. För att minimera den skada som dessa läckor utgör så ska myndigheter inte kräva in och lagra sådan information som inte direkt krävs för deras myndighetsutövning och när informationen inte längre behövs så ska den destrueras. Om data ska lagras för bekvämlighetsskäl och/eller förenkling av datahantering så behöver samtycke från respektive individ inhämtas efter att en tydlig förklaring har getts till vad den ska användas till.

Statliga institutioner och myndigheter ska kunna erbjuda en möjlighet att besöka dem, fysiskt eller digitalt, för allmän rådgivning eller information, utan att några digitala fotspår lämnas som går att koppla till individ.

Digital signatur

Idag så har vi väldigt många avtal som behöver signeras, men vi har inte något nationellt system för att göra så, vilket hämmar samhällsutvecklingen. Vi har Bank-ID idag som har blivit en allt större standard, men vi ser problem med detta då Bank-ID kräver att du har ett bankkonto. Dessutom drivs Bank-ID av ett konsortium av banker, vilket gör att de har stor kontroll över din möjlighet att signera avtal digitalt.

Därför anser Piratpartiet att myndighetssverige ska använda sig av digital signering som inte är kopplad direkt till någon bransch.

Senaste nytt

11 maj 2021 — Trilogkompromiss nådd om massövervakning av privat kommunikation

[Allmänt] EU-parlamentet är på väg att rösta för massövervakning av dina chattkonversationer och email. Det uttalade syftet är att motverka barnpornografi och grooming, men konsekvensen riskerar bli att privat digital kommunikation slutar vara just privat. Tanken är att automatiska filter ska upptäcka misstänkt innehåll, vilket sedan ska analyseras av inte bara polis utan även privata organisationer. Genom den första lagstiftningen - den som är aktuell just nu - tillåts privata företag att utföra denna övervakning. Genom den andra lagstiftningen - som ska presenteras i sommar - ska de tvingas att utföra massövervakningen. Enligt undersökningar motsätter sig 72% av tillfrågade medborgare förslaget.

Läs mer..»

02 maj 2021 — Kryptokrigen fortsätter trappas upp

[Allmänt] Den informella "G6+1"-gruppen (EU:s fem folkrikaste länder [Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen], plus Storbritannien, plus USA) har för en månad sedan haft ett möte där de diskuterat "problemet" med end-to-end-kryptering. Troligen diskuterade man EU-kommissionens förslag om att tvinga digitala kommunikationstjänster att övervaka skickade meddelanden för att upptäcka sexuellt utnyttjande av barn. Enligt brittiska Home Office har ett avtal nåtts inom "G6+1"-gruppen om djupare samarbete, inte bara gällande att upptäcka sexuellt utnyttjande av barn, utan också terrorism, genom att motverka medborgarnas tillgång till effektiv kryptering av sin privata kommunikation.

Läs mer..»

27 april 2021 — Polisens lobbying runt EncroChat och kryptering är missvisande

[Nyheter] Under våren har svensk polis bedrivit en tydlig lobbykampanj om att begränsa medborgarnas möjlighet till säker och effektiv kryptering av sin kommunikation. I flera debattartiklar har man hänvisat till den krypterade meddelandetjänsten EncroChat som tidigare var populär bland kriminella, och hur stort operationellt värde det innebar när man fick tillgång till meddelanden som skickats över tjänsten. Med missvisande språk har man fått det att låta som om det som hände med EncroChat var att man knäckte tjänstens kryptering och att man borde få större möjligheter att göra detta mer generellt, alternativt förbjuda effektiv kryptering genom krav på bakdörrar eller liknande.

Läs mer..»

25 april 2021 — Frankrike föreslår att skriva om EU:s fördrag om medborgerliga rättigheter för att kunna bygga ut övervakningsstaten

[Nyheter] Frankrike har, som många andra europeiska länder (däribland Sverige), en lag om datalagring. Lagen tvingar internetleverantörer att samla in och lagra känsliga uppgifter om sina kunder. Bland dessa uppgifter finns till exempel hur de rör sig, vilka de pratar med och vilka webbsidor de besöker. Vissa myndigheter har sen rätten att begära tillgång till denna information. I höstas underkände EU-domstolen den franska datalagringslagen på grund av dess flagranta brott mot medborgarnas rätt till ett privatliv. Därför vill Frankrike nu skriva om EU:s stadga om de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Läs mer..»

23 april 2021 — Telia lämnar ut personuppgifter till upphovsrättstroll utan beslut från domstol

[Nyheter] I en granskning som Dagens Nyheter gjort avslöjas att internetleverantören Telia felaktigt lämnat ut 55 av sina kunders personuppgifter till advokatfirman NEXT Advokater, ett så kallat upphovsrättstroll. En av landets största operatörer har alltså lämnat ut personuppgifter till ett upphovsrättstroll helt på eget bevåg, i strid med domstolens beslut. De har därmed bidragit till systematisk utpressning av sina egna kunder, utan att ens tillstymmelsen till misstanke om något faktiskt brott finns. Piratpartiet har många gånger tidigare beskrivit hur detta går till och varför denna utpressning är ett problem. Ipred-lagen leder till att tiotusentals oskyldiga svenskar varje år utpressas av upphovsrättstroll. Det är en skandal.

Läs mer..»