Integritet

Privatliv

Piratpartiet vill ge enskilda personer större möjligheter att ha ett privatliv. I detta ligger att ge individen mer kontroll över vilken data som ges till myndigheter och företag. Därför vill vi införa en informationssamtyckeslag, som ger individen rätten att bestämma med vem, när och hur data om den delas.

Att kunna ha ett privatliv innebär att vi ska få leva våra liv utan att vara systematiskt övervakade det skapar en misstro mellan individ och stat vilket skadar det demokratiska systemet. Vi kan inte tillåta att myndigheter samlar in information om våra invånare en masse för att möjligen använda den i ett senare skede. Övervakning får enbart ske när en misstanke existerar och vi kan inte tillåta en stat som misstänker samtliga sina invånare.

Personnummer

Att vi alla har personnummer i Sverige kan tyckas vara något bra, men de är direkt kopplade till tre olika grupper som blir systematiskt diskriminerade i vårt samhälle, skapar underlag för identifiering mellan olika system och är en stor risk vid dataläckor.

I personnumret så identifieras vår ålder, kön och i vissa fall huruvida vi är födda i Sverige eller inte. Samtliga av dessa tre faktorer används för att diskriminera vid olika situationer, framför allt vid anställningar.

Vi anser att varje system borde använda sitt eget system för identifiering och att individen själv ska vara den enda som har full kännedom om vilka identifierande koder som är kopplade till den. På så sätt minskar vi risken att system samkörs utan vår vetskap och när ett system läcker information så minimeras skadan.

Därför anser vi att personnummer borde tas bort. Vi anser att stat, landsting och kommuner oavsett om personnummer är kvar eller inte ska använda egna identifierande koder när de rekryterar personal, som inte identifierar något om individen.

Myndighetskontroll

För att värna vår personliga integritet anser vi att en myndighet bör finnas som har till uppgift att se till att den data som andra myndigheter har samlat in om oss som individer lagras och ges tillgång till på ett säkert och kontrollerat sätt. Den bör även ha i uppgift att se till att det inte sker någon samkörning av olika register mellan myndigheter utan att allmänheten är tydligt informerad om att så sker, och när det är register som inte är utvecklade för att samköras verifiera att samtycke för detta har inhämtats av respektive individ. Denna myndighet ska även vara dit invånare kan vända sig om de anser att det har begåtts brott mot deras personliga integritet.

Datainspektionen skulle kunna fungera som denna myndighet under förutsättning att de får tillräckliga resurser för uppdraget samt mandat att ställa krav på våra myndigheter så att de svagheter som funnits åtgärdas inom rimlig tid. De som är ansvariga för en myndighet ska även vara högsta ansvariga för att dataskydd samt IT-säkerhet kontinuerligt ses över och arbetas med, mäts och utvärderas, för att se till att vi har bästa möjliga skydd för den data som myndigheter behöver för att kunna hantera sitt myndighetsutövande. Detta ansvar ska utsträckas ända upp till regeringsnivå.

Dataminimering

Den största risk vi har gällande register är att de kommer i fel händer. För att minimera den skada som dessa läckor utgör så ska myndigheter inte kräva in och lagra sådan information som inte direkt krävs för deras myndighetsutövning och när informationen inte längre behövs så ska den destrueras. Om data ska lagras för bekvämlighetsskäl och/eller förenkling av datahantering så behöver samtycke från respektive individ inhämtas efter att en tydlig förklaring har getts till vad den ska användas till.

Statliga institutioner och myndigheter ska kunna erbjuda en möjlighet att besöka dem, fysiskt eller digitalt, för allmän rådgivning eller information, utan att några digitala fotspår lämnas som går att koppla till individ.

Digital signatur

Idag så har vi väldigt många avtal som behöver signeras, men vi har inte något nationellt system för att göra så, vilket hämmar samhällsutvecklingen. Vi har Bank-ID idag som har blivit en allt större standard, men vi ser problem med detta då Bank-ID kräver att du har ett bankkonto. Dessutom drivs Bank-ID av ett konsortium av banker, vilket gör att de har stor kontroll över din möjlighet att signera avtal digitalt.

Därför anser Piratpartiet att myndighetssverige ska använda sig av digital signering som inte är kopplad direkt till någon bransch.

Senaste nytt

06 oktober 2021 — DSA: Resultat från omröstningen i JURI

[Nyheter] Nu har JURI-utskottet i EU-parlamentet röstat om hur de vill att Digital Services Act (DSA) ska se ut. Deras förslag kommer att tas upp i IMCO-utskottet som är ansvarigt för DSA under de kommande veckorna, tillsammans med övriga utskotts förslag. JURI angriper i sitt förslag rätten till privat kommunikation, föreslår att införa statligt godkända nätcensorer, instiftar ett yttrandefrihetens race to the bottom och föreslår införandet av uppladdningsfilter. Här går vi igenom vad detta innebär.

Läs mer..»

03 oktober 2021 — Skolplattformen, del 6: Värre än corona?

[Politik] På grund av hur utskicken görs kan angripare komma åt personuppgifter, åtgärdsprogram och mycket annan information som staden lagrar i systemet Sharepoint. Staden har känt till säkerhetsbristen sedan december 2020, men valt att ignorera och tysta ned vad interna mail beskriver som ett "permanent och enormt" problem.

Läs mer..»

02 oktober 2021 — Skolplattformen, del 5: Lanseringen

[Politik] 2018 lanserades Skolplattformen i ett skick som ledde till rejäl kritik från verksamheten som skulle använda plattformen. Dessutom innehöll plattformen sårbarheter som ledde till läckor av personuppgifter, som Stockholms stad försökte vifta bort.

Läs mer..»

30 september 2021 — Digital Services Act i EU-parlamentets utskott LIBE och JURI

[Nyheter] Digital Services Act är ett lagförslag från EU-kommissionen. Det kommer påverka internets framtid i EU enormt och är en av de viktigaste politiska striderna på EU-nivå under mandatperioden 2019-2024. Under 2021 kommer EU-parlamentet att anta sin position inför förhandlingar med ministerrådet och EU-kommissionen. LIBE-utskottet har redan antagit en position och inom kort ska JURI-utskottet rösta om sin position. Vad handlar DSA om? Vad händer i utskotten? Vad händer efter att de röstat? Det svarar vi på i den här texten.

Läs mer..»

30 september 2021 — EU-förslag om att inskränka kontantbetalningar

[Politik] EU-kommissionen har lagt fram ett förslag om att förbjuda kontantbetalningar större än 10 000 euro samt anonyma betalningar med "virtuella kontanter", det vill säga kryptovalutor. När EU-kommissionen 2017 ville införa ett liknande förbud visade det sig att 90% av tillfrågade europeiska medborgare var emot det. De menade att möjligheten att betala anonymt med kontanter var en "essential personal freedom". Enligt en studie från ECB använder upp till 10% av EU-medborgarna kontanter för transaktioner över 10 000 euro, till exempel vid köp av bilar. Det kan vara svårt att se i Sverige, men vi ska komma ihåg att hela EU inte är som Sverige.

Läs mer..»