Arbetsmarknad

  • Sverige inför basinkomst
  • Grunden för skattesystemet utreds
  • Gig-arbete regleras utifrån de särskilda villkor som plattformsförmedlat arbete innebär

Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt. Det skapar enorma möjligheter men tvingar oss att tänka i andra banor än 1800- och 1900-talets. Fokus måste ligga på kunskap och värdeskapande, oavsett om det sker som traditionellt lönearbete eller icke-monetärt kollaborativt arbete. Skattesystemet behöver förändras i grunden, och bidragssystemen till dem som inte arbetar tillräckligt eller alls förenklas, så att alla är garanterade en grundläggande försörjning utan förnedrande utfrågningar eller krav.

Läs mer

Handshake Simple

Arbetsmarknad

Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt. Det skapar enorma möjligheter men tvingar oss att tänka i andra banor än 1800- och 1900-talets. Fokus måste ligga på kunskap och värdeskapande, oavsett om det sker som traditionellt lönearbete eller icke-monetärt kollaborativt arbete. Skattesystemet behöver förändras i grunden, och bidragssystemen till dem som inte arbetar tillräckligt eller alls förenklas, så att alla är garanterade en grundläggande försörjning utan förnedrande utfrågningar eller krav.

Överblick – Piratpartiet vill att:

  • Sverige inför basinkomst
  • Grunden för skattesystemet utreds
  • Gig-arbete regleras utifrån de särskilda villkor som plattformsförmedlat arbete innebär
  • I alla tider har människan försökt förenkla sitt liv med hjälp av redskap och verktyg att använda för överlevnad och livskvalitet. Från handverktyg som en direkt förlängning av kroppen via nyttjandet av den tidiga industrialismens kraftmaskiner och elektrifieringens breda genombrott, som skapade många kvalificerade yrkeskategorier och möjliggjorde många former av avancerat egenarbete. I strävan att ytterligare effektivisera den materiella produktionen har på senare tid avancerad automatisering , datorisering och robotisering införts, som förutom att förändra den storskaliga materiella produktionen också börjat tillämpas på administrativt arbete och försett oss med hjälpmedel för fritiden.

    Automatiseringen har medfört att många lönearbeten försvunnit utan att nya tillkommit. Andra har fått en alltmer begränsad karaktär som ”maskinskötare” eller kuggar i ett oflexibelt datoriserat system. Kommande lönearbeten i denna utveckling måste, för att vara tillfredsställande, ta hänsyn till de anställdas integritet, egenmakt och transparens när det gäller det sammanhang man ingår i. En överdriven fokusering på ”effektivisering” kan förvandla ett i grunden tillfredsställande lönearbete till ett stressande och negativt sådant.

    Mycket stora värden har skapats och skapas hela tiden utanför det organiserade lönearbetet. Reparationer och underhåll av hus, hem och fordon, egna odlingar och hantverk, sociala insatser för barn och gamla, insatser inom politik, idrotts- och föreningsliv, för att inte tala om allt kreativt och informativt arbete som utförs utan ersättning på internet. Med en tryggad materiell överlevnad som grund kunde dessa verksamheter blomstra.

  • Ingen ska lämnas utanför samhället och våra trygghetssystem. Med basinkomst ger vi alla en garanterad materiell trygghet, som ger en större möjlighet för medborgaren att bidra till samhället utifrån sina egna förutsättningar. Då kan den som är sjuk lägga sin kraft på att bli frisk, den som är arbetslös fokusera på att hitta rätt sysselsättning istället för att slösa tid hos Arbetsförmedlingen, och den som har en bra idé våga starta företag eller vidareutbilda sig.

    Trygghet i framtiden

    Arbetsmarknadspolitik från 1900-talet fungerar inte för morgondagens ekonomiska verklighet. Istället för en snårskog av bidrag, stöd och försäkringar vill vi se en trygg basinkomst för alla.

    Framtidens arbetsmarknadspolitik kräver flexibilitet och att vi fortsätter att utvecklas genom hela livet. Piratpartiet ser inte åt höger eller vänster — vi blickar framåt!

    Dagens trygghetssystem är ofta präglade av godtycklighet. Vissa personer får rätt till ersättning medan andra i samma situation nekas, beroende på en handläggares enskilda bedömningar. För att komma bort från godtycket är basinkomsten generell, med exakt samma villkor för alla som har rätt till den. Ingen diskrimineras.

    Digitaliseringen, smartare AI och den fantastiska utveckling vi sett bland robotar innebär radikalt förändrade villkor för arbetsmarknaden. Vissa bedömare förutspår att så mycket som hälften av de arbetstillfällen som finns idag kan automatiseras bort i en nära framtid, främst inom transport, handel och datahantering. Även om dessa jobb ersätts med nya kommer detta innebära en väldigt stor omställning för många, med omfattande arbetslöshet och omskolning som följd. I denna spretiga och osäkra arbetsmarknad kan basinkomsten erbjuda en grundläggande trygghet som säkerställer att vi kan gå över till framtidens ekonomi utan att någon lämnas bakom.

    Ett enklare system

    Dagens skyddsnät är väldigt svåra att överblicka. Detta är ett problem av flera anledningar. Det gör det svårt för lagstiftarna att skriva lagar som inte är motsägelsefulla eller stör varandra på olika sätt. Det gör det också svårt för människor att veta vilka ersättningar de faktiskt har rätt till. Basinkomst är ett väldigt enkelt system att överblicka och förstå, för alla parter.

    Mindre byråkrati

    Ett mål med införandet av basinkomst är att minska den byråkrati som idag präglar våra trygghetssystem, både för tjänstemännen och för de som förlitar sig på dem. Mängden administration och blankettskrivande ökar för varje år och allt fler får svårt att veta hur de egentligen ska gå till väga för att nyttja våra trygghetssystem.

    Genom att konsolidera delar av dagens sociala skyddsnät till en basinkomst kan vi minska på ett antal myndigheters storlek — till exempel Arbetsförmedlingen och CSN — eller till och med lägga ned dem. Detta innebär besparingar som vi vill använda till att finansiera basinkomsten.

    Uppmuntrat risktagande

    Det är genom risktagande som vi utvecklas, både som samhälle och som individer. Basinkomsten gör det möjligt för människor att ta fler risker — utveckla sig, byta karriär, starta ett företag, vara kreatör, utveckla en ny algoritm — eftersom de alltid har basinkomsten som ett skyddsnät att falla tillbaka i.

    Innovation

    Innovation kräver investeringar och risktagande. Ofta tar det människor lång tid att tillsammans lyckas skapa en revolutionerande innovation, och ingen vet på förhand ifall den kommer leda till stora inkomster som rättfärdigar de investeringar som läggs in idag. Basinkomsten finns där för innovatören för att säkerställa att den kan fortsätta uppfinna och överleva, även om just den här innovationen aldrig leder till nya inkomster.

    Kulturellt skapande

    För de som står för den största delen av vårt kulturliv är inkomsterna väldigt opålitliga. Om du är konstnär kanske du lyckas sälja tavlor för många tusenlappar en månad, men inga nästa. Om du är musiker kan du inte räkna med att alla dina konserter blir välbesökta. Skriver du en blogg om politik vet du inte vilka inlägg som kommer delas mycket i sociala medier och leda till trafik, och vilka som inte gör det. Inkomsterna går upp och ned varje månad. Att söka de kulturstöd som finns i dag kräver mycket arbete och ibland kontakter. Själva sökandet tar ofta mer tid och energi än verksamheten man försöker finansiera. Basinkomsten finns då där för att jämna ut kreatörernas inkomster och göra deras liv mindre präglat av stress och oro.

    Nivå på basinkomsten

    Tanken med en basinkomst är att garantera en grundläggande trygghet i livet — ingen ska behöva vara rädd för att inte kunna äta eller ha tak över huvudet. Tanken är däremot inte att basinkomsten ska ge alla människor möjligheten att leva lyxliv utan att behöva anstränga sig.

    När vi diskuterar basinkomst utgår vi från vad som definieras som existensminimum i Sverige — ungefär 8 500 kronor per månad. Detta är vad basinkomsten måste garantera för alla.

    Incitament till arbete

    För den som idag tar emot bidrag och erbjuds möjlighet till jobb med en lägre inkomst så är ofta det rationella valet att tacka nej till jobbet och inkomsten. Detta beror på att bidragen ofta har vad som kallas 100% marginaleffekt, vilket innebär att du blir av med hela bidraget så fort du har en inkomst, oavsett hur stor inkomsten är. Ett mål med att införa basinkomst är att det alltid ska löna sig för individen att ordna sin egen inkomst genom lönearbete, även om den är liten. Detta vill vi uppnå genom att införa basinkomst i form av negativ inkomstskatt. Konceptet är enkelt: när din inkomst sjunkit tillräckligt lågt betalar du inte längre in pengar till Skatteverket, utan Skatteverket sätter in pengar på ditt konto. Det är en reform som fungerar inom ramen för det befintliga skattesystemet och inte kräver en enorm omorganisation.

    Därför vill vi att:

    §1 Sverige inför basinkomst i form av en negativ inkomstskatt, där golvet automatiskt justeras efter existensminimum;

    §2 Den negativa inkomstskatten gäller individer som är bosatta i Sverige och är mellan 19 och 64 år;

    §3 Den negativa inkomstskatten trappas av med 33% per intjänad krona.

  • Vi behöver se över skattesystemet även i övrigt. En stor del av skatteintäkterna är baserade på hur många timmar en arbetare är på jobbet. Inte på effektivitet eller kvalitet, inte på hur omsättningen ökat genom att arbetare ersatts av robotar, utan närvaro. Arbetstid blir ett värdemått. Det är en förlegad syn som hänger kvar från ett industriellt samhälle. På grund av automatiseringen lönearbetar vi allt kortare del av våra liv, en förändring som pågått sedan 1970-talet. Vi behöver en bred diskussion över alla partigränser för att titta på hur framtidens skattesystem ska se ut i det digitala samhället.

    Därför vill vi att:

    §3 En förutsättningslös utredning tillsätts för att undersöka möjligheterna till mer grundläggande skattereformer, där skatt på arbete kan spela en mindre roll eller avskaffas.

  • Småföretagare utgör näringslivets innovationskraft och bidrar med dynamik till svensk arbetsmarknad. De drabbas dock ofta av att det offentligas samröre med näringslivet på olika sätt premierar de största aktörerna. Särskilt på upphandlingens område behöver insatser göras för att bryta upp upphandlingarna i mindre bitar och att publicera upphandlingarna i enkelt tillgängliga digitala register. När det kommer till digitala upphandlingar kommer de krav Piratpartiet ställer på fri och open source mjukvara underlätta för lokala småföretag att lägga anbud om drift eller vidareutveckling av moduler inom system.

    Den statliga byråkratin som rör småföretagare bör bli ännu smidigare genom samordning av system och automatisering där det är lämpligt.

    Patenttvister är ett vanligt verktyg för att hålla utmanande företag på mattan. Genom långdragna, dyra tvister med potentiellt enorma skadeståndsbelopp som slutpunkt kan storföretag krossa dynamiska utmanare. I väntan på en mer gedigen patentreform behöver insatser göras för att försvåra för storföretag som använder patenttvister för att stoppa konkurrens. Tvisterna behöver förkortas och förenklas.

    Piratpartiet vill prioritera att stötta små affärsverksamheter i stadsmiljö istället för att lägga pengar på byggnation av köpcentrum och arenor, eller andra typiska skrytbyggen där potentialen för korruption är stor. Det ger utöver stöd för lokalt näringsliv också mer levande stadskärnor.

    Därför vill vi att:

    §4 En utredning görs av hur vi kan förenkla och snabba på patenttvister för småföretag;

    §5 Upphandlingar i större utsträckning bryts upp i mindre bitar;

    §6 Subventioner i form av t.ex. etableringsstöd bara ska ges till små- och medelstora företag;

    §7 Kommunala stöd i första hand ska gå till att stötta små affärsverksamheter i stadsmiljö istället för skrytbyggen i form av arenor eller köpcentrum;

    §8 Byråkratin för småföretagare görs enklare genom samordning och automatisering av e-tjänster.

  • Vi lever i en tid av expanderande övervakning, en utveckling som också sker på arbetsplatsen. Både fysisk och digital övervakning blir allt vanligare, tillsammans med olika kontrollsystem. I takt med att digitala arbetsverktyg blivit vanligare har övervakningen ibland också tagit sig in i hemmet.

    Övervakning möjliggör detaljstyrning, nedmontering av frihet och inskränkt autonomi. Övervakningens informationsflöde skapar därigenom en grupp som planerar och en grupp som planeras. Denna uppdelning syns tydligt i hur digitaliseringen förändrat arbetet, där många arbetare tidigare åtnjöt relativ frihet under arbetsdagen och förutsägbarhet i sina arbetstimmar, medan man idag har osäkra timmar och är under konstant övervakning. Relativ frihet och autonomi ersätts med konstant övervakning och kontroll.

    Övervakningen medför också en falsk känsla av att arbetsprestationerna är mätbara, vilket medför snedvriden styrning av verksamheten – ett stort problem inom offentlig sektor.

    Integritetsskyddsmyndigheten har idag redan generellt bra regler för vilken övervakning och kontroll som får göras av anställda, men dessa implementeras bristfälligt i verkligheten.

    Därför vill vi att:

    §9 Integritetsskyddsmyndigheten får ett särskilt uppdrag att utöva proaktiv tillsyn rörande arbetsrelaterad övervakning, samt förses med mandat och resurser tillräckliga för detta uppdrag;

    §10 Gig-arbetare omfattas av samma dataskyddsregler som vanliga anställda, och att ovanstående uppdrag omfattar även dessas arbetsvillkor.

  • Vi behöver separera “plattformsekonomin” från “delningsekonomin”. Där den förra ofta kännetecknas av exploatering, monopol och övervakning kännetecknas den senare av samarbete, öppenhet och ömsesidiga vinster.

    För att separera plattformar från delningsekonomin i allmänhet måste vi förstå relationen mellan plattformsägaren och plattformens brukare. När ägaren har ensidig kontroll över infrastrukturen mellan konsumenter och arbetare och över algoritmer som tar beslut med materiella konsekvenser för konsumenter och arbetare; när ägaren också kontrollerar all intellektuell egendom och data rörande förmedlingen av arbete, då har vi att göra med en plattform.

    Plattformar är legitima företag, men ska inte hanteras som om de vore uttryck för genuin delningsekonomi. Vi behöver ställa andra krav på dem än på verkligt öppna system där köpare kan möta säljare utan en mellanhand som kontrollerar interaktionen. Plattformars inlåsningseffekter och kontrollmekanismer kräver annan reglering än delning individer emellan.

    Därför vill vi att:

    §11 Gig-arbetstagare definieras som en person vars huvudsakliga sysselsättning är genom en plattform;

    §12 Fyra villkor ställs för att system ska räknas som plattformar i kontexten gigarbete: (1) att ena parten äger all upphovsrätt och insamlad data; (2) att ena parten har kontroll över algoritmer som tar beslut med materiella konsekvenser för konsumenter och arbetare; (3) att ena parten har ensidig kontroll över infrastrukturen för kommunikation som utgör grunden för plattformen; (4) arbetstagarna konkurrerar aktivt med varandra;

    §13 Övervakningssystem som används för att ta beslut som rör gig-arbetstagare måste vara transparenta för gig-arbetstagarna;

    §14 Riktad övervakning mot och informationsinsamling om gig-arbetstagare utanför system som ägs av plattformsföretaget i fråga ska förbjudas;

    §15 Algoritmisk arbetsledning gällande till exempel utbetalningar eller arbetsuppgifter måste vara transparent för gig-arbetstagare;

    §16 Riskanalysmått som försöker beräkna till exempel bedrägeririsk hos gig-arbetstagare måste vara transparenta;

    §17 Algoritmiskt grundade beslut om att säga upp en gig-arbetstagare eller stänga av den från tillgång till en plattform måste vara transparenta och tydligt avgränsade från dylika beslut som bygger på gig-arbetstagarens prestationer;

    §18 Automatiska system för övervakning av prestation måste vara transparenta för gig-arbetstagare;

    §19 Gig-arbetstagare som är föremål för algoritmiska beslut på en plattform måste kunna överklaga dessa beslut till en ansvarig människa;

    §20 Plattformar måste kunna erbjuda rimligt korrekt information om förväntad tidsåtgång och lön för enskilt antagna arbetsuppgifter;

    §21 Gig-arbetstagare vid en plattform ska ha rätt att bilda fackförening och/eller arbetarråd utan att straffas för det i form av uteblivna arbetsuppgifter eller sänkt ersättning.

Piratpolitik från A till Ö
Arbetsmarknad
  • Sverige inför basinkomst
  • Grunden för skattesystemet utreds
  • Gig-arbete regleras utifrån de särskilda villkor som plattformsförmedlat arbete innebär

Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt. Det skapar enorma möjligheter men tvingar oss att tänka i andra banor än 1800- och 1900-talets. Fokus måste ligga på kunskap och värdeskapande, oavsett om det sker som traditionellt lönearbete eller icke-monetärt kollaborativt arbete. Skattesystemet behöver förändras i grunden, och bidragssystemen till dem som inte arbetar tillräckligt eller alls förenklas, så att alla är garanterade en grundläggande försörjning utan förnedrande utfrågningar eller krav.

Läs mer

Demokratipolitik
  • Skyddet för grundlagarna stärks
  • Valsystemet reformeras och demokratiseras
  • Möjligheterna för direktdemokratiska förfaranden utvidgas
  • Offentlighetsprincipen förstärks

Demokratins befintliga verktyg behöver förstärkas och kompletteras. För att försäkra att de beslut som tas är representativa för folket kräver det en politik som ämnar att stärka samhällsengagemanget. Vi står inför ett flertal utmaningar och problem som måste lösas på demokratisk grund. För att hindra korruption och en auktoritär samhällsutveckling behöver vi en revitaliserad offentlighetsprincip, samt ett utökat medborgerligt inflytande. Genom dessa och ett flertal åtgärder kan vi reformera och demokratisera Sverige.

Läs mer

Drogpolitik
  • All form av drogbruk avkriminaliseras
  • Personer med problematiskt bruk får vård istället för att straffas
  • Marknaden för cannabis regleras i syfte att begränsa tillgängligheten och gynna samhällsekonomin
  • Polisens begränsade resurser omprioriteras från ringa narkotikabrott till brott med offer

Sveriges drogpolitik behöver humaniseras. Nolltoleransen mot narkotika har gett oss ett av västvärldens högsta narkotikarelaterade dödstal. Idag straffas drogbrukare istället för att få hjälp. I grunden bygger politiken på värderingen att det är bättre att en drogbrukare dör än att personen får hjälp att leva med eller ta sig ur sitt problematiska bruk. Vi vill lägga om politiken mot skademinimering och reglering av de droger som är minst lika skadliga som alkohol och tobak.

Läs mer

Ekonomi
  • Företagspolitiken görs mer human och främjar små- och mikroföretagare, innovationsföretag och forskning
  • Ekonomin är resilient och tar ansvar för framtida generationer, samt inkluderar externaliteter och systemtjänster istället för att ignorera dem
  • Individen ska ha agens över sin egen ekonomi, sin livsstil och sin tillvaro
  • Data, information och kunskap betraktas som integrerade delar av ekonomin

Piratpartiet vill ersätta arbetslöshetsersättning och kommuners ekonomiska bistånd med ett generellt ekonomiskt stöd. Vi vill ändra skatte- och andra regler som missgynnar småföretag. Det behövs en ekonomisk politik som fokuserar på att skapa värde i samhället, inte på att arbeta så många timmar som möjligt eller låta så mycket pengar som möjligt cirkulera.

Läs mer

EU-politik
  • EU blir mer transparent i både beslutsfattande och ekonomiska bidrag
  • EU-parlamentet får en stärkt roll i lagstiftningsprocessen
  • Ministerrådet avskaffas och ersätts med direktvalda senatorer
  • Svensk EU-politik inom ministerrådet blir mer demokratisk och transparent

Europeiska Unionens syfte ska vara att göra det enkelt att knyta kontakter och sprida kunskap och idéer inom Europa såväl som med resten av världen. EU ska arbeta för ett fritt och effektivt internet, fri rörlighet och mänskliga rättigheter. Vi vill reformera unionens sätt att arbeta, så att insynen ökar och mer av beslutsfattandet ligger i de folkvalda EU-parlamentarikernas händer. EU-domstolens roll ska stärkas.

Läs mer

Försvar
  • Två procent av försvarsbudgeten läggs på forskning
  • Sverige arbetar för en internationell konvention mot autonoma stridsrobotar
  • Samarbetet med frivilligorganisationer stärks
  • Sverige arbetar för en internationell konvention mot att använda cybervapen mot civila mål

Sverige behöver försvar mot yttre hot, men det kräver inte bara flygplan och kanoner utan också ett mycket bättre cyberförsvar än vi har idag. Vi vill arbeta för internationella konventioner som reglerar cyberkrigföring, och begränsar de skador som sådan kan tillfoga civila. Vi anser att frivilligorganisationer ska spela en viktig roll i försvaret.

Läs mer

Förvaltningspolitik
  • Utnämningar av generaldirektörer förankras i riksdagen
  • En förvaltningsutbildning skapas
  • Ett års praktisk erfarenhet inom samma eller liknande verksamhet krävs för att vara chef på myndighet
  • Finansieringen av förvaltningen återgår till anslagsmodellen

Förvaltningspolitik handlar om utformningen av de administrativa strukturer som ska omvandla beslutad politik till verklighet. Flera av Sveriges politiska problem kan åtminstone delvis förklaras med en förvaltning som inte möter förväntningarna som rättmätigt ställs på den. För att stärka förvaltningen och dess effektivitet föreslår Piratpartiet flera åtgärder på det förvaltningspolitiska området. Vi tror att förvaltningens ledning är en viktig pusselbit i att förklara dess problem, och presenterar därför flera förslag på hur den bör förändras för att stärka förvaltningens kompetens och ledningens verksamhetsanknytning.

Läs mer

Integritetspolitik
  • Personnumret reformeras
  • Minimera samkörning av register mellan myndigheter
  • Minimera den personliga information som samlas in av myndigheter
  • Statlig e-legitimation som inte är beroende av enskilda privata aktörer används

Piratpartiet vill hejda massövervakningen. Övervakning ska bara få ske vid befogade konkreta misstankar mot särskilda personer. Det behövs en informations­samtyckeslag, som förbjuder att information lämnas vidare utan samtycke från den det handlar om. Myndigheter måste begränsa mängden data som lagras, och personnumren avskaffas.

Läs mer

Kultur
  • Upphovsrätten reformeras för att gynna skapande och spridning av kultur
  • Modellen med utlåning av e-böcker på bibliotek reformeras
  • Skattefinansierad kultur ska vara allmänt tillgänglig
  • Kommuner ska tillhandahålla skaparplatser i form av delade verkstäder för alla former av skapande

Vår kultur blir i allt större utsträckning digital. Våra möjligheter att skapa, dela och utveckla konst skulle kunna vara oändliga. För att tillgodose det nya kulturlandskapets behov måste vi jämna ut spelplanen så alla aktörer har lika goda förutsättningar att delta i kulturen. Vi vill att konst, kultur och kunskap ska vara tillgängligt för alla. Vi vill att remixing ska vara ett konstutövande som inte hindras av upphovsrätt. Vi vill att konst och kunskap ska vara lika självklara och lika tillgängliga som att låna en bok på biblioteket.

Läs mer

Migration
  • Bedömning av asylskäl separeras från beslut om uppehållstillstånd
  • Asylsökande med särskilda förutsättningar för integration i Sverige eller med ett skyddsbehov som särskilt tillfredsställts i Sverige prioriteras
  • Flyktingar som begår allvarliga brott utvisas

Sverige har inte möjlighet att hjälpa alla flyktingar i världen, därför måste vi prioritera vilka vi ska hjälpa. Idag utförs en stor del av prioriteringen genom att asyl bara kan sökas på plats i Sverige. Eftersom syftet med asylinvandring är att visa solidaritet med människor som inte har något annat val än att fly är det av högsta vikt att de människor som är mest utsatta och som har minst chans att överleva vid utvisning, är de som ska prioriteras, snarare än de som har förmåga att ta sig till Sverige.

Läs mer

Miljöpolitik
  • Beslut rörande miljöfrågor ska vara evidensbaserade
  • Innovation av miljövänliga tekniker främjas
  • Energiproduktionen ska i huvudsak vara fossilfri och bestå av en blandning energikällor, inklusive dagens kärnkraft
  • Stöd möjligheterna till egenproducerad el via solceller, solfångare, jord- och bergvärme, mindre vindturbiner, med mera

Den enkelspåriga politiska debatten om aktuella miljöhänseenden är ett nederlag för hela jordklotet och har potential att få allvarliga konsekvenser. Klimatkrisen är uppenbar och absolut inte sekundär, men miljökrisen kan inte reduceras till klimatkrisen. Kollapsen av biologisk mångfald beror i dagsläget mer på förstörelsen av livsmiljöer och den allmänna föroreningen av ekosystem än på den globala uppvärmningen.

Läs mer

Nätpolitik
  • Nätneutraliteten värnas
  • Datalagringslagen rivs upp
  • Geoblockering förbjuds inom EU
  • Kringgående av DRM-skydd legaliseras

Piratpartiet kämpar för ett fritt internet, tillgängligt för alla. Bara så kan internet vara en kraft för frihet och demokrati, som ger alla möjlighet att göra sin röst hörd, och formulera, dela och utveckla tankar och idéer. Men det fria internet är hotat. Vi tar kampen för nätneutralitet, för dataskydd och mot datalagring, geoblockering och DRM.

Läs mer

Rättssäkerhet
  • Polisens styrning förändras för att motverka prioritering av “lättlösta” brott
  • Administrativa arbetsuppgifter överförs från poliser till civil personal
  • En fristående myndighet införs med uppgift att granska klagomål mot polis eller åklagare
  • Tjänstemannaansvar införs

Likhet inför lagen är ett av demokratins fundament. Samtidigt är det viktigt att poliser och åklagare granskas så att övergrepp undviks och de som sker bestraffas. Vi vill därför att en fristående myndighet ska granska anmälningar mot poliser och åklagare. Tjänstemannaansvaret ska återinföras. Brott med offer ska prioriteras före andra brott.

Läs mer

Sexualpolitik
  • Alla ingrepp inom reproduktiv-, sexual- och transmedicin beslutas av individen i samråd med dennes läkare
  • "Informed consent"-modell införs i transvården
  • Juridiskt erkännande av flersamma relationer möjliggörs
  • Sexarbete avkriminaliseras

Piratpartiet anser att den kroppsliga autonomin, särskilt när det gäller köns- och sexrelaterade aspekter, är en av de mest grundläggande rättigheterna, och vi tycker därför att inskränkningar i denna rättighet måste reserveras för fall där det finns synnerliga skäl som talar emot individens kapacitet att ge informerat samtycke.

Läs mer

Utbildning
  • Läraren stärks i sin professionella roll
  • Skolutveckling ges starkare forskningsanknytning
  • Skolans resurstilldelning står i relation till ansvar och behov
  • Elevers rätt till stöd, hälsa och medbestämmande stärks

Samhället utvecklas allt snabbare, samtidigt så har skolans form stått still de senaste hundra åren. Det är något som vi börjar se effekterna utav idag. Vi har samtidigt ett stort problem med att lärare har svårt att hinna med att utbilda samtidigt som många väljer att byta karriär på grund av den press som finns runt en betygsskola. Skolan behöver fundamentala förändringar för att fungera i framtiden, de två första är att sätta kunskap och elevens inlärning i fokus samt att tänka om gällande när i livets gång som vi utbildar oss.

Läs mer

Vård
  • Psykisk och somatisk hälsa jämställs
  • Kompetenssatsning på skadligt drogbruk, beroendevård och psykisk samsjuklighet
  • Forskningsmedel fördelas efter sjukdomars prevalens och efter status på befintlig kunskap på området
  • Det skjuts till extra forskningsmedel till stamcellsforskning och precisionsmedicin

Vi vill ha en jämlik vård – oavsett om man bor i stad eller på land – och en mångfald av olika vårdgivare. Vården ska vara evidensbaserad och systemen förbättras för att föra in ny kunskap och ny teknik in i vården. Behandlingen av psykisk ohälsa måste prioriteras högre, och samtalsterapi ska erbjudas. Det är mycket viktigt att stärka respekten för patienternas integritet. Man ska i normalfallet själv få bestämma vem som ska få se ens journaler, och vid nödöppningar ska man informeras i efterhand.

Läs mer

Sök efter...