En studie från 2019 (forthcoming, Management Science) undersöker piratkopieringens effekter på försäljning av biobiljetter. Studiens övergripande slutsats är att fildelning av filmer före deras biopremiär orsakar lägre biointäkter, medan fildelning efter premiären kan öka dem med runt 3%. De föreslår att anledningen är den indirekta marknadsföring som orsakas av fildelning, då de som sett filmerna skriver om dem på bloggar, sociala medier och pratar om dem med vänner.
Mest intressant i studien är kanske delen där de undersöker effekterna av att The Pirate Bay var otillgängligt under 7 veckor efter en polisräd 2014. De jämför statistik för filmer släppta månaden innan och de som släpptes under den första månaden då The Pirate Bay var otillgängligt.
Deras slutsats är att frånvaron av fildelning via The Pirate Bay orsakade färre filmrecensioner och lägre biointäkter.
Läs hela studien här: https://sci-hub.st/https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3308905