Join the swarm:

Piratpartiet — Omtanke istället för misstanke

Pressmeddelande: EU-förhandlarna överens – internet är bara för stora företag

Idag har trilogförhandlingarna om EUs nya upphovsrättsdirektiv färdigställt en text med en dålig version av artikel 11 gällande länkskatt och den sämsta versionen någonsin av artikel 13 gällande censurfilter.

Samtliga kommersiella webbplatser och appar där användarna kan dela innehåll kommer tvingas att installera censurfilter, enda undantaget är de som varit tillgängliga för allmänheten under färre än tre år, med en årlig omsättning under 10 miljoner euro samt färre än fem miljoner unika besökare per månad. Det tidigare undantaget för småföretag som gav Axel Voss, föredragande för ärendet i parlamentet, en smal majoritet tidigare i september har nu gjorts helt tandlöst.

“EU är helt avgörande för vår digitala framtid och den här överenskommelsen är direkt skadligt för små företag, kreatörer och internetanvändare. Det här kommer enbart spä på utvecklingen mot ett fåtal dominerande plattformar på nätet.”

säger Mattias Bjärnemalm, Piratpartiets toppkandidat i årets EU-val, som deltagit i förhandlingarna, och fortsätter:

”Censurfilter kommer aldrig kunna se skillnad mellan upphovsrättsintrång och tillåten parodi. För att skydda plattformarna från åtal kommer filtren därmed censurera fullt lagligt material, något som de mest avancerade filtren på marknaden redan gör. Kraven på filter slår även undan benen för alla små plattformar som inte kommer ha råd med dem.”

Den version av länkskatten som godkändes är den näst sämsta möjliga, som enbart möjliggör  undantag för ”enkla ord eller mycket korta utdrag”. Detta resultat kommer begränsa tillgången till nyheter och minska mångfalden bland online-media.

Piratpartiet kommer jobba tillsammans med vår Europaparlamentariker Julia Reda för att få parlamentet att avslå direktivets mest skadliga artiklar 11 och 13 om länkskatt och censurfilter. Dagens nyheter är ett stort steg bakåt för yttrandefrihet på nätet, men kampen mot länkskatt och uppladdningsfilter slutar inte här. Nu gäller det att vinna slaget i parlamentet.

Omröstningen om det här förslaget väntas hållas någon gång den 25-28 mars, 4 april eller som senast 15-18 april.

Mer om förhandlingarna kan läsas här: https://juliareda.eu/2019/02/eu-copyright-final-text/

För mer info kontakta Mattias Bjärnemalm.

Tel: +46 (0)704-38 50 46
Epost: mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se