Ny information från ett rättsfall i Arizona som tidigare varit sekretessklassat men nu publicerats visar att det inte bara är användare som har svårt att förstå hur man stänger av Googles övervakning. Flera utvecklare på Google missförstod själva hur integritetsinställningarna funkade gällande särskilt platsspårning.
”Speaking as a user, WTF?” another employee said, in additional documentation obtained by the Arizona Mirror. ”More specifically I **thought** I had location tracking turned off on my phone. So our messaging around this is enough to confuse a privacy focused (Google software engineer). That’s not good.”
https://noyb.eu/en/facebook-witness-9-12-hours-we-dont-know
Ingen chock att utvecklare på Google inte förstår inställningar som är utformade för att se till att användare inte kan ta tillvara på sina rättigheter. När noyb mötte Facebook i rättssalen i Wien vittnade Cecilia Alvarez, chef för dataskydd på Facebook. Vad som avslöjades under hennes vittnesmål var att inte ens hon visste hur Facebook hanterar känsliga personuppgifter, vilka uppgifter som lagras eller hur länge.
Alvarez framförde den häpnadsväckande föreställningen att Facebook har en kontraktsbaserad skyldighet att övervaka användarna och visa dem riktade annonser.
According to the GDPR, in addition to consent, there is also the possibility of processing data for the ”performance of a contract” (Article 6(1)(b) GDPR). Facebook now claims to have concluded such an ”advertising contract” with users who, according to Facebook, have ordered ”personalized advertising” when they signed up to the new terms and conditions on May 25, 2018.
Det är ganska tydligt att det är bullshit att övervakning och riktade annonser är vad användare av Facebook efterfrågade när de började använda tjänsten. Dels vet ju inte ens Facebooks dataskyddschef exakt hur användarna övervakas – hur ska då användarna kunna det?! – och dels så vet vi från en undersökning noyb gjorde att bara 10% av användarna har en positiv attityd till annonserna.
Essentially, Facebook is claiming that people join its service because they are simply dying to see all those personalized ads that Facebook wants to show them. To counter that novel claim, Schrem’s organization NOYB commissioned a study by the Austrian Gallup Institute, which interviewed a representative sample of 1000 Austrians (original in German – pdf). According to Gallup, only 4% of the sample actually loved the ads, with 6% liking them slightly, 21% indifferent and 69% disliking them or really disliking them. That’s only one survey, but it certainly suggests that Facebook is clutching at straws with its new line of arguing. According to NOYB: